میکروبیوم روده می تواند تغییرات در تنظیم قند خون را پیش بینی کند

اول مارس 2021- مطالعه ای که توسط محققان موسسه ژنومیک در دانشگاه Tartu انجام شد، نشان می دهد که می توان از میکروبیوم روده ی انسان برای پیش بینی تغییرات در تنظیم قند خون مربوط به دیابت نوع 2 تا چهار سال بعد، استفاده نمود.

دیابت نوع 2 یک بیماری متابولیکی است که با افزایش سطح قند در خون مشخص می شود و سالانه منجر به مرگ میلیون ها نفر در سراسر جهان می شود و شیوع آن به سرعت در حال افزایش است. قبل از ابتلا به دیابت نوع دو، فرد با وضعیتی به نام "پیش دیابت" روبرو می شود - وضعیتی که سطح گلوکز شروع به افزایش می کند، اما پیشرفت بیماری به سمت دیابت نوع 2 کامل هنوز می تواند متوقف و معکوس شود. دکترElin Org  نویسنده ی مقاله و دانشیار ژنومیک و میکروبیومیک، گفت: بنابراین، تشخیص زودهنگام پیشرفت این بیماری ضروری است و تحقیقات قبلی نشان داده اند که می توان از میکروبیوم روده برای این منظور استفاده کرد.

این مطالعه با هدف ارزیابی استفاده از میکروبیوم روده برای پیش بینی تغییرات پارامترهای متابولیکی مانند انسولین پلاسما و سطح گلوکز در مراحل اولیه بیماری، انجام گردید. Oliver Aasmets، نویسنده ی اول این مقاله، گفت: این یکی از اولین مطالعاتی است که نقش میکروبیوم روده را در طول زمان در دیابت نوع 2 ارزیابی کرده است.

نتایج نشان داد که میکروبیوم روده می تواند تغییرات در تنظیم گلوکز را که در درجه اول مربوط به سطح انسولین و ترشح انسولین است، پیش بینی کند.Aasmets ، گفت: طراحی این مطالعه به ما اجازه داد که بتوانیم پیش بینی های یک سال و نیم و چهار سال قبل را با هم مقایسه کنیم، که تفاوت های قابل توجهی را نشان داد و اطلاعات خوبی را برای مطالعات بیشتر ارائه داد. علاوه بر این، مطالعه ی ما نشان داد که کدام یک از میکروب ها برای پیش بینی تغییرات پارامترهای متابولیکی، بیشترین کاربرد را دارند.

دکتر Org، گفت: استفاده از میکروبیوم روده به عنوان یک عامل خطر برای پیش بینی بیماری های مختلف یک حوزه ی تحقیقاتی امیدوار کننده است، اما برای اعتبار سنجی نتایج این تحقیق و توسعه بیشتر مدل های پیش بینی، مطالعات بیشتری در جمعیت های مختلف و با مجموعه ای از نمونه های بزرگتر لازم است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-03-gut-microbiome-glucose.html